Trekker met voorlader, shovel of verreiker deel 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Trekker met voorlader, shovel of verreiker deel 2

Berichtdoor Roderick » do aug 11, 2022 15:39

kobonde schreef:Verreikers zijn hier een tijdje hip geweest, den meesten zijn na een paar jaar weer weg. Veel te hoge onderhouds kosten
ook schovels zijn op retur. En trekker met voorlader is toch veelzijdiger.

Trekker is gewoon prutsen.
Verreiker, of nog beter een loader werkt veel sneller en makkelijker, en zijn zoals Henk nu eindelijk na 20 jaar uitvind, veel zuiniger.
Hier 160 hp 10 tons loader gemiddeld 8 liter per uur.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor kobonde » vr aug 12, 2022 10:10

Roderick schreef:
kobonde schreef:Verreikers zijn hier een tijdje hip geweest, den meesten zijn na een paar jaar weer weg. Veel te hoge onderhouds kosten

Verreiker, of nog beter een loader werkt veel sneller en makkelijker, en zijn zoals Henk nu eindelijk na 20 jaar uitvind, veel zuiniger.
Hier 160 hp 10 tons loader gemiddeld 8 liter per uur.[/quote

Kan best zijn, maar verijkers en grote shovels zie je hier steeds minder. De meeste bedrijven hier hebben en mini schovel en nieuwere trekker met voorlader en een oudere voor de menger.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Hans van Bergen » vr aug 12, 2022 10:21

Wij hebben een klein mannetje van 4 dus daar begint het denkwerk. Om te voorkomen dat die onder de machines komt zit hij het beste in de cabine. Hoewel hij voeren voort saai vind. Dan zit ie liever op de aaipad Farm simulator te doen. Een verreiker vind ik levens gevaarlijk op een erf want je hebt gigantische dode hoeken. Je kan je kind ook niet meenemen. Onze Jan heeft vele uren met mij meegereden. Zo heeft mijn vrouw de handen vrij wij brengen samen tijd door we genieten, kletsen en hij leert van de boeren wereld. Daarvoor hebben we een trekker gekocht met 2 deuren. So zit Jan in de gordel en kan ik toch uitstappen. Onze Valtra N113 heeft luchtvering voorasvolges mij Daarnaast vloeistof koppelingweet ik sinds gister zekerdaarnaast een 5 bak automatische versnelling. Een soort dyna 5 bak van Valtra zelf. Ik heb er vandaag 2000 uur mee gereden en volges mij heb ik alle knopjes en handeltjes nu in beeld. Er zijn eindelose inregelmogelijkheden dus ik wacht met het op nieuw gevonden knopjes drukken liever tot een rustig momentwat nooit komtIn combinatie met de Mailleux frontlader, geveerd maar kan ook ongeveerd exact rechthouden.etc etc die een stuk degelijker is als onze vorige frontlader.
Daarnaast is de instap in de cabine de laagste en de breedste in de markt. Dat is belangrijk voor dit werk
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor wijnbergen » vr aug 12, 2022 12:55

Vanwaar van de Zetor af Hans?
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wijnbergen » vr aug 12, 2022 12:55

kobonde schreef:
Roderick schreef:

Hier 160 hp 10 tons loader gemiddeld 8 liter per uur.[/quote

Kan best zijn, maar verijkers en grote shovels zie je hier steeds minder. De meeste bedrijven hier hebben en mini schovel en nieuwere trekker met voorlader en een oudere voor de menger.

Zie hier toch veel die JCB knikverreikers draaien en shovels, geen verreikers
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Hans van Bergen » vr aug 12, 2022 14:36

wijnbergen schreef:Vanwaar van de Zetor af Hans?

Het bijzondere van Zetor namelijk 30% goedkoper das war einmal. Daarnaast is de importeur 3 x niks. Daarnaast is de productie gezakt tot onder de 2000 en verwachte ik dat ze wel zouden gaan sluiten. Maar ze zijn taai als 1 van de oudste trekker fabrikanten en gaan vrolijk verder. Daarnaast hebben ze een minder mooie versnellingsbak die maar 3 x automatisch schakelt. De vooras is dezelfde als van fendt. Dus complex en ingewikkeld. Om het feest compleet te maken zijn de Zetor motoren op en ist nou Deutz. In Deutz fahr ligt ondertussen geen deutz meer maar farm motion oftewel indiase same motor :?
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Kasé5 » za aug 13, 2022 14:30

Voorlader is hier absoluut geen afweging meer. Toen we, lang geleden dus, de shovel kochten, werd de voorlader ook a la minute helemaal niet meer gebruikt. Die toen na half jaar geruild voor net zo'n oude, zwaardere 2wiel aangedreven trekker puur en alleen voor de menger. VR heb ik nu al paar weken maar je grijpt toch iedere x nog de sjoof ondanks dat we ook nog een minishovel hebben. Waarschijnlijk vooral door het oude vertrouwde gevoel.
Kobonde, het viel mij in Dk jaren terug ook al op dat er bij jullie nog veel wel met voorlader werken ondanks dat ze amper zelf landwerk deden. Verklaring heb ik niet echt. Stallen en erven zijn er natuurlijk nog wel ff ruimer van opzet gemiddeld... en je kunt er uiteraard ook mee mixen, wat cultiveren, graswerk whatever
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor kobonde » zo aug 14, 2022 08:45

Kasé5 schreef:Voorlader is hier absoluut geen afweging meer. Toen we, lang geleden dus, de shovel kochten, werd de voorlader ook a la minute helemaal niet meer gebruikt. Die toen na half jaar geruild voor net zo'n oude, zwaardere 2wiel aangedreven trekker puur en alleen voor de menger. VR heb ik nu al paar weken maar je grijpt toch iedere x nog de sjoof ondanks dat we ook nog een minishovel hebben. Waarschijnlijk vooral door het oude vertrouwde gevoel.
Kobonde, het viel mij in Dk jaren terug ook al op dat er bij jullie nog veel wel met voorlader werken ondanks dat ze amper zelf landwerk deden. Verklaring heb ik niet echt. Stallen en erven zijn er natuurlijk nog wel ff ruimer van opzet gemiddeld... en je kunt er uiteraard ook mee mixen, wat cultiveren, graswerk whatever

Wij doen doen niet veel in het land onze hoofd trekker met voorader loopt hooguit 700 uur per jaar, maar met het
cultiveren en eggen hebben we altijd de stengreb mee aan de voorlader, en we kopen stro van het land en halen het
zelf op. Wij mesten ook de strohokken uit met de voorlader. Daarnaast hebben we een kleine trekker (95PK) voor het voeren
schudden ed.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » zo aug 14, 2022 14:44

Trekker met lader is gewoon erg handig , maar voor voerladen vooral op grote bedrijven is een telehandler of shovel veel sneller ook veel sterker, zie toch vaak op YouTube dat ze in de USA voerladen met een bodcat daar snap ik persoonlijk helemaal niks van ,
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » zo aug 14, 2022 16:22

@kobonde
Ik snap dat totaal niet.
Trekkers met voorladers zijn lomp, klungelig en totaal niet wendbaar. Daarbij is lift capaciteit vaak maar heel matig waardoor voeren of uitmesten nogal wat langer duurt.
Uren kosten ook geld, dus daarom snap ik dat gepruts met een voorlader totaal niet.
Voor wat Stenen rapen of stro laden in het land zijn ze prima, maar voor het lossen zijn loaders alweer superior omdat ze naar links en rechts knikken.
Roderick

Berichtdoor jvt » zo aug 14, 2022 19:49

boer pieter schreef:Trekker met lader is gewoon erg handig , maar voor voerladen vooral op grote bedrijven is een telehandler of shovel veel sneller ook veel sterker, zie toch vaak op YouTube dat ze in de USA voerladen met een bodcat daar snap ik persoonlijk helemaal niks van ,

Ligt eraan, met een voerkeuken met beperkte plek heeft het voordelen. Maar logisch is het zeker niet gauw
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor G.U. » zo aug 14, 2022 20:36

Kan hier met de voorlader de strohokken die dwars liggen op het voerpad van 5 meter breed prima uitmesten. Een shovel is denk ik wel sneller, maar die kan niet maaien schudden harken km strooien of mest mixen/pompen
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Roderick » zo aug 14, 2022 22:12

Ik snap dat het afhangt van bedrijfsgrootte,
Maar ik moet er hier niet aan denken om alles met voorladers te gaan doen. Kom ik een paar uur per dag te kort :x
Buiten dat wil je toch door kunnen voeren, mesten, opstrooien en weet ik veel wanneer de trekkers in het veld zitten!
Roderick

Berichtdoor Poekske » ma aug 15, 2022 03:38

Denen komen niet op het veld...
Poekske

Berichtdoor boer pieter » ma aug 15, 2022 08:59

Poekske schreef:Denen komen niet op het veld...

Echte Denen juist wel die zie je nu niet in de stal :lol:
boer pieter

Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie