Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor Poekske » do dec 16, 2021 09:13

Henk schreef:
Poekske schreef:
Henk schreef:

Wel knap dat jij nu al weet dat je nooit geen grote investeringen meer gaat doen :D

Toch geen gebouw erbij kopen nee :no: toch geen om zelf te werken en al zeker niet om na men 50 te betalen eraan.

Zeg nooit nooit :wink:
Had ik na de overname braaf vort gehobbeld zou mn hypo in 2011 afgelost zijn.
Majja dan kom je in 2003 ergens een kans tegen die je niet wil laten schieten, maar met als nadeel dat je nieuwe hypo weer strak zit :D Vraag is ook of volledig hypo-vrij fiscaal interessant is tijdens je werkzame leven...

Gebouw en grond hypo vrij en gewoon toys kopen met hun krediet van enkele jaren. Qua afschrijven hetzelfde en je bent veel vrijer
Poekske

Berichtdoor wijnbergen » do dec 16, 2021 20:12

opelmanta schreef:https://www.melkvee.nl/artikel/440129-de-knoop-doorgehakt/

Nu niet meer in de melkput?

Robotmelken bevalt idd zo goed dat dat uurtje in de melkstal een last is :lol:
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor wijnbergen » do dec 16, 2021 20:18

boer pieter schreef:Ik spaar al 20 jaar pensioen op nu de laatste 10 jaar het max bedrag belasting vrij van 7000 euro pp en mijn vrouw is ook geen mede eigenaar , en inderdaad koop je hier voor 2 miljoen dkk een mooi huis :yes:

Net een pensionsmøde gehad bij de bank, je mag 30% van je winst opsparen plus 7000€ voor jouw en je vrouw, maar het is niet belastingvrij, het is uitgestelde belasting, als je pensioengerechtigt bent komt het bij je inkomen op en betaal je alsnog belasting. Daarbij komt dat het geld belegd wordt, je kan zelf wel een risicoprofiel kiezen, maar het kan dus wel zijn dat je het deels kwijt bent.
Nadeel vind ik dat je het geld kwijt bent tot je 67e, stop het liever zelf in 1 of ander huisje of iets dergelijks
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor kobonde » zo dec 19, 2021 11:46

Je nu toch wel lang genoeg in DK om te weten dat je NOOIT moet laten adviseren door een bank. Dat geldt zowel
financiering als pensioen. Maar je hebt gelijk dat je je pensioen bij uitbetaling belast wordt, maar dat is een lager tarief.
Daarnaast heb je rendement van het geld dat anders aan belasting had moeten betalen. Daarnaast is pensioen bescherm
tegen kreditoren en een huis niet. Het huis,moet dan al van je vrouw zijn in særeje en zij moet geen medeschuldenaar zijn.
Maar jij bent ook nog een stuk jonger, en dan wil je liever alle middelen in je bedrijf gebruiken. Als je boven de 50 komt
en veel van je leeftijds genoten falliet hebt zijn gaan, denk je anders over pensioen/vermogen afschermen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » zo dec 19, 2021 11:57

Ik snap dat kopen van een huis niet echt , je hebt ja een huis en de dag dat je stopt is een huis ook snel gekocht ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » zo dec 19, 2021 12:22

Ik wou dat ik vijf jaar terug een huis in het dorp gekocht had. Had dat voor ze helft zo kunnen betalen en nu voor dubbel zoveel weer kwijt gekund
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » zo dec 19, 2021 13:12

boer pieter schreef:Ik snap dat kopen van een huis niet echt , je hebt ja een huis en de dag dat je stopt is een huis ook snel gekocht ,

Waar leg je je geld dan als je in 30 jaar geen huis koopt? Onder de matras?
Poekske

Berichtdoor Richt » zo dec 19, 2021 13:35

boer pieter schreef:Ik snap dat kopen van een huis niet echt , je hebt ja een huis en de dag dat je stopt is een huis ook snel gekocht ,

Huis is toch wel redelijk zeker, verhuur betaalt onderhoud en deel aflossing, en minder waard word een huis ook niet snel
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » zo dec 19, 2021 14:39

ik wil het gedonder niet eens hebben met verhuren maar als jij dat wil prima , maar geld kwijt raken kan op veel manieren bv pensioen opsparen wat vaker mensen in huren , wat meer op vakantie , verder kun je het ook gewoon op de bank zetten altijd gemakkelijk , maar goed hier word echt wel wat verdient maar niet zoveel dat we met de centen strooien ,vind het ook niet zo heel belangrijk wil gewoon goed leven en plezier in mijn werk hebben dat is veel belangrijker :yes:
boer pieter

Berichtdoor melker » zo dec 19, 2021 15:46

Denk wel dat Kobonde de zaken het best uitlegt, zeker onder Deense omstandigheden en na alles wat daar is gebeurd. Persoonlijk zet ik op alles in, huizen, land , aandelen, pensioen had alleen al 10;jaar geleden moeten stoppen of moet ouder dan 100 worden om het op te krijgen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » zo dec 19, 2021 15:47

boer pieter schreef:ik wil het gedonder niet eens hebben met verhuren maar als jij dat wil prima , maar geld kwijt raken kan op veel manieren bv pensioen opsparen wat vaker mensen in huren , wat meer op vakantie , verder kun je het ook gewoon op de bank zetten altijd gemakkelijk , maar goed hier word echt wel wat verdient maar niet zoveel dat we met de centen strooien ,vind het ook niet zo heel belangrijk wil gewoon goed leven en plezier in mijn werk hebben dat is veel belangrijker :yes:

Ik zou toch geen 400.k op de bank willen zetten. Dan liever huisie, lenen aan procentje, groot stuk van de aflossing betaald de huurder en ja gedonder, je kan alles uitbesteden aan een kantoor, klinkt lekker toch je besteedt je Landwerk ook uit dus gewoon een belletje :cheers:
Poekske

Berichtdoor Richt » zo dec 19, 2021 16:22

boer pieter schreef:ik wil het gedonder niet eens hebben met verhuren maar als jij dat wil prima , maar geld kwijt raken kan op veel manieren bv pensioen opsparen wat vaker mensen in huren , wat meer op vakantie , verder kun je het ook gewoon op de bank zetten altijd gemakkelijk , maar goed hier word echt wel wat verdient maar niet zoveel dat we met de centen strooien ,vind het ook niet zo heel belangrijk wil gewoon goed leven en plezier in mijn werk hebben dat is veel belangrijker :yes:

Weet niet hoe dat in DK is maar hier zijn genoeg niet asocialen die een huur huis zoeken, vaker mensen inhuren en op vakantie zeker, maar daarmee spaar je niet voor later of anders moet je even uitleggen hoe je dat doet ? :mrgreen:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » zo dec 19, 2021 17:08

Dat is toch simpel elk jaar max in een pensioen doen
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » zo dec 19, 2021 17:27

Even een voorbeeld 15 jaar geleden heb ik een zomer huis gekocht op rømø had toen de boerderij verkocht dus had wat wisselgeld novosol deed de verhuur allemaal prima tot zo ver .dan krijg je in eens een rekening van hun even een deur vervangen of wc pot stuk of grill gesloopt enz ,op laatst maar eens wezen controleren er was vanalles vervangen maar dat was volgens mij niet nodig , zeggen ze gewoon dat de klant de lat erg hoog legt en dat vinden ze heel gewoon, ook moest er internet plus WiFi kometen enz gelukkig paar jaar geleden goed kunnen verkopen
Heb nu mijn kinderen wat geholpen beter melden warme hand dan een koude
boer pieter

Berichtdoor Poekske » zo dec 19, 2021 18:38

boer pieter schreef:Dat is toch simpel elk jaar max in een pensioen doen

6000 is max als je geen vennootschap bent
. Rest onder matras?
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie