Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor boer pieter » zo dec 19, 2021 18:51

Haha keer twee poekske maar je wilt te veel weten kom maar eens langs kan ik wel wat vertellen hier is ook veel mogelijk :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Erik 1979 » zo dec 19, 2021 19:51

boer pieter schreef:Dat is toch simpel elk jaar max in een pensioen doen

Ben je er niet bang voor dat pensioenfondsen in de toekomst ook niet helemaal stabiel zijn. Er wordt gezegd dat de pensioen fondsen compleet geplunderd worden (of het waar is?) En niet bepaald inflatieproof. Zou grond en goud niet beter zijn? Of deels?
Erik 1979

Berichtdoor boer pieter » zo dec 19, 2021 20:37

Nee zal wel meevallen denk ik (hoop ik) goud zou ook kunnen land ook maar die kan hier zo maar minder waard worden , maar Goed je kunt alles wel investeren of op sparen maar we leven ook maar 1 keer en het geld wil hier ook wel op ,
boer pieter

Berichtdoor Kasé5 » zo dec 19, 2021 21:31

melker schreef:Denk wel dat Kobonde de zaken het best uitlegt, zeker onder Deense omstandigheden en na alles wat daar is gebeurd. Persoonlijk zet ik op alles in, huizen, land , aandelen, pensioen had alleen al 10;jaar geleden moeten stoppen of moet ouder dan 100 worden om het op te krijgen.

:) :)
Ben het ook helemaal met Kobonde eens dat de banken de slechtste adviseurs zijn.
Kijk alle voeradviseurs riepen dit najaar dat je vers gras moet voeren en dat kan net wel of net niet positief uitpakken, val je niet van om. Maar als wij altijd nr de bank hadden geluisterd had het er hier heel anders voor gestaan.
En de laatste ruim 10 jr is t hier bij de rabo helemaal rampzalig. Gewoon ieder jaar een andere. Net stagiaires :?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » zo dec 19, 2021 22:54

boer pieter schreef:Even een voorbeeld 15 jaar geleden heb ik een zomer huis gekocht op rømø had toen de boerderij verkocht dus had wat wisselgeld novosol deed de verhuur allemaal prima tot zo ver .dan krijg je in eens een rekening van hun even een deur vervangen of wc pot stuk of grill gesloopt enz ,op laatst maar eens wezen controleren er was vanalles vervangen maar dat was volgens mij niet nodig , zeggen ze gewoon dat de klant de lat erg hoog legt en dat vinden ze heel gewoon, ook moest er internet plus WiFi kometen enz gelukkig paar jaar geleden goed kunnen verkopen
Heb nu mijn kinderen wat geholpen beter melden warme hand dan een koude

Als je verhuurt en er verder niet naar om kijkt zijn er natuurlijk kosten aan verbonden, maar als het goed is ook opbrengsten ?
Toevallig net in september op Rømø een vakantie huisje van Novosol gehad met vriendengroep, was (y)
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jan.nl » zo dec 19, 2021 22:59

Kasé5 schreef:
melker schreef:Denk wel dat Kobonde de zaken het best uitlegt, zeker onder Deense omstandigheden en na alles wat daar is gebeurd. Persoonlijk zet ik op alles in, huizen, land , aandelen, pensioen had alleen al 10;jaar geleden moeten stoppen of moet ouder dan 100 worden om het op te krijgen.

:) :)
Ben het ook helemaal met Kobonde eens dat de banken de slechtste adviseurs zijn.
Kijk alle voeradviseurs riepen dit najaar dat je vers gras moet voeren en dat kan net wel of net niet positief uitpakken, val je niet van om. Maar als wij altijd nr de bank hadden geluisterd had het er hier heel anders voor gestaan.
En de laatste ruim 10 jr is t hier bij de rabo helemaal rampzalig. Gewoon ieder jaar een andere. Net stagiaires :?

Ik vraag me af wat je met een bank adviseur moet bespreken,rente :?: aflossing termijn. :?:
Voor de rest toch niet zoveel :no: oude dag zit in bedrijf :oops: of een pandje, voor de rest is het gewoon een geldwinkel :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor jan.nl » zo dec 19, 2021 23:18

Oja ff naar de boerderij gekeken van Jan & Rianne in DK,Jan is de hele dag bezig met zijn telefoon en joystic om de techniek op z,n nieuwe boerderij aan de praat te houden,komt alleen nog tussen de koeien voor de ophaal koeien.Nog wel onhandig,want als je de koeien nog niet kent,moet je met telefoon in de hand bij alle 500 koeien de halsband nr,s opzoeken :shock:
Zodoende is Jan nog niet van het erf afgeweest,dus zal na 1 km op de road totaal de weg kwijt zijn :lol: Rianne gaat wat meer van het boerenerf af,want de kids moeten naar en van school gebracht worden.
Denk dat vorige eigenaar zo weggelopen is en ze de kennis vooral van het personeel moeten hebben.
Hebben het ontzettend naar hun zin daar,en dat is belangrijk (y)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 20, 2021 09:45

Yvon had 'm ook al geschoten; "Op Texel moest je het winkeltje bijvullen maar jij wou echt boer zijn maar nu moet je de hele tijd problemen oplossen waar je zelf niet alles van weet :? :? "
Rianne heb het goed naar de zin. "Veel rustiger, hoef hier niet zoveel ballen hoog te houden" . Mooi (y)
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Henk » ma dec 20, 2021 13:09

Jammer dat Yvon op t einde een gimmick maakt van de sector. Yvon mag een veldje gebruiken van de buurman en daar gaat zij boeren. Helaas vervalt ze al snel in kleinburgerlijk geneuzel. Rondom een bloemenrandje van anderhalve meter. Zaaimachine is al snel 3 mtr breed :) kippetjes varkentjes dotje sla dotje erpel dotje van alles en nog wat :yes:
Zal ze nog een milieuvergunning en NB moeten regelen :wink:
Best raar dat ze na 2 decennia bij boeren te hebben rondgesnuffeld alsnog in de voedselbosmodus schiet...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 20, 2021 16:38

Kijk maar uit :!: Tijden veranderen.
Heb 2 buurjongens die sinds paar jaar aardappelen verbouwen.
Ééntje 11 jaar oud, heeft bijna 100 m2. Verkoopt ie aan huis. T enige wat opa doet is in t voorjaar het stukkie frezen.
Andere boy, 21 jaar oud, heeft ruim 100 ha. Allemaal huurland, héééél veel ijzer maar toch ook nog flink wat lw en ieder jaar het nodige areaal wat blijft zitten.
Jíj zult het niet snappen maar ik vraag me ieder jaar af wie er meer aan overhoudt :?: :?:
De éne heeft weliswaar een betere sponsor
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor wijnbergen » ma dec 20, 2021 17:41

boer pieter schreef:Haha keer twee poekske maar je wilt te veel weten kom maar eens langs kan ik wel wat vertellen hier is ook veel mogelijk :lol:

+ 30 % van je winst Piet
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Henk » ma dec 20, 2021 17:42

Ventje met 400 kilo patatten zal wel binnenlopen zeker :yes:
De prutser met 4.000.000 kilo is tuuk al knetter failliet :lol:

Hier in de regio lopen we zwaar achter :yes: De prutsers die zijn overgebleven hebben 200-800 ha patatten. Vandaag weer es op mn fietske over de Postelsedijk gekomen. Daar zitten schouder aan schouder de grootste veeboeren en akkerbouwers :yes: Gigantische schuren vol patatten, varkens en koei :yes: Zeggen al jaren dat langs de Postelsedijk het ene grote overkapping is van 4 km lang :D Mensen met n allergie voor- of trauma van ijzer kunnen er trouwens beter niet langs fietsen 8)

Maar ik begrijp dat dit vergane glorie is en dat t voedselbos de toekomst is :yes: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » ma dec 20, 2021 17:43

boer pieter schreef:Nee zal wel meevallen denk ik (hoop ik) goud zou ook kunnen land ook maar die kan hier zo maar minder waard worden , maar Goed je kunt alles wel investeren of op sparen maar we leven ook maar 1 keer en het geld wil hier ook wel op ,

Niks is zeker, zeker pensioenfondsen niet, ik kan niet wennen aan het idee dat ik mn geld aan iemand moet geven en er 30 jaar lang niet aan mag komen
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » ma dec 20, 2021 17:44

Niet alles vertellen koos , maar je kunt van alles uit vinden maar 1 ding is zeker de belastingdienst weet je altijd te vinden
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » ma dec 20, 2021 17:45

Dan doe je het toch niet, niemand die jou dat verplicht
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie